Skip links

1960

BLAFFEN TEGEN DE MAAN

De oude violist Alkazaar en zijn zoon Wolf hebben zojuist hun intrek genomen in een oud appartement in een zijstraat van de Nieuwendijk. De relatie tussen vader en zoon wordt gekenmerkt door spanningen en tegenstellingen. De naar vrijheid en liefde hunkerende Wolf zet zich in alle hevigheid af tegen zijn dweepzieke, flamboyante vader. Door de komst van Laura beseffen de twee uiteindelijk in weinig van elkaar te verschillen. Beiden idealistisch met een eigen, onhaalbaar doel weigeren ze de werkelijkheid te accepteren: ze blaffen tegen de maan.

1961

SALDO MORTALE

Je moet alleen maar niet bang zijn voor de cijfers. Je schuift ze naar rechts, je schuift ze naar links. Als ’t saldo maar klopt. Een blijspel over het leven van boekhoudster Isabella Parmintier wier leven volledig op zijn kop gezet wordt als ze oplichter Stefan Ble(ec)ker ontmoet.

1964

SPINOZA

Spinoza twijfelt aan het bestaan van god maar dit wordt hem niet in dank afgenomen door de rabbijn en de magistraat van Amsterdam. Spinoza houdt echter vast aan zijn ideeën, wordt verstoten uit de Joodse gemeenschap en moet Amsterdam verlaten. In dit stuk ontmoet de filosoof Spinoza de schilder Rembrandt, een botsing van temperamenten, een strijd tussen gevoel en intellect.

1964

PAS OP DAT JE GEEN WOORD ZEGT

In een oud Amsterdams huis laat Clementine Jaffa haar trap schilderen. Ze raakt met schilder Theo aan de praat over het verleden en over alle kamerhuursters die ze heeft gehad. Als de trap klaar is blijft ze over met alleen haar goudvis als gesprekspartner.

1965

POLYESTER POLKA

Jim, een pianist, probeert te midden van de rommel van een recente verhuizing een jingle te componeren voor een reclamespotje voor Polyester. Helaas houden de buren geen rekening met hem en ook krijgt hij te horen dat zijn zwangere vrouw Lilly hem wil verlaten. Het wordt allemaal te veel voor hem.

1966

HET MOEIZAME LIEFDESLEVEN VAN ATTILA GALOP

Attila Galop, een geestige, romantische, wat onzekere intellectueel vindt een onbekende naakte vrouw in zijn hotelkamer. Komische misverstanden en een stroom van toevalligheden vormen de dwaze ontwikkelingen rond het begin van een bizarre relatie. Attila wil geen diepgaand liefdesleven maar een druk geslachtsleven. Dit streven leidt tot weinig succes en de misverstanden stapelen zich op.

1968

EEN OPGEMAAKT BED

Het stuk behandelt de klassieke driehoeksverhouding op een niet klassieke manier. Een studente, tevens moeder en getrouwd met een bedachtzaam student, wordt verleid door de ongenuanceerde vitaliteit van een jonge arbeider. De auteur toont ons de tegenstelling tussen de saaie intellectueel en de eenvoudige man die zonder filosofische drukdoenerij door het leven gaat.

1970

IN DE HOLTE VAN JE ARM

Blijspel waarin een aristocraat zijn snobistische vrouw verlaat en zich terugtrekt in een leegstaande flat, waar hij gezelschap krijgt van een volkse man. Ze blijven niet lang met zijn tweeën.

1970

SPRING UIT HET RAAM SCHAT WE GAAN TROUWEN

De eerste kennismaking na een contactadvertentie. Het leven van zowel Sebastiaan Bodemwit en Tilly Kreukwijk wordt meegezogen in een fantastische draaikolk.

1976

SPIEGELS

Twee interviews, beide door een journaliste met een schrijver. In het eerste wordt de kersverse verslaggeefster van de sokken geblazen door de schrijver. In het tweede is het de man die in het nauw wordt gedreven, maar in beide gevallen leidt boosheid tot de echte emotie die de personages kleur geven.

1977

BITTER LEMON

In een prachtig decor vol leegte – kenmerk van een ‘rijk’ interieur – staat de vrachtwagenchauffeur met stomheid geslagen. Dit had hij niet verwacht als leefomgeving van de mooie meid die hij zojuist in café Spoorzicht aan de haak sloeg. Of zij hem. Helemaal ongemakkelijk wordt het als zij ook nog een man blijkt te hebben die wat eerder thuis komt dan verwacht. Wegwezen dus. Hij wenst zich niet te laten gebruiken als speeltje binnen dit rammelende huwelijk, ook al wordt hij nog zo nadrukkelijk uitgenodigd te blijven door zowel de vrouw als haar man. Hij blijft, maar het ongemak blijft ook. Omdat chauffeur John niet gewend is een blad voor zijn mond te nemen laat hij duidelijk weten hoe hij denkt over het onwaarachtige leven van rijke patsers, ook al gaat hij er in de loop van het stuk meer en meer aan deelnemen.

1978

LIPSTICK

Twee meester-versierders verzamelen trots lipstick afdrukken van hun vele veroveringen totdat de zelfbewuste, geestige Chris in hun leven komt en hun hele leven op zijn kop zet. Wat volgt is een spel van aantrekken en afstoten.

1979

BEDDEN

1 flatgebouw, 4 appartementen, 4 slaapkamers, 4 stellen.
4 situaties op hetzelfde tijdstip… voordat het schot valt…. Een zwarte komedie over een schokkende gebeurtenis aan de overkant, op de stoep van restaurant “le Mandarin”, die voor alle personages een wending in hun leven veroorzaakt.

1985

AUGUSTUS

Een oudere, beroemde schrijver heeft zich opgesloten in de werkkamer van zijn villa. Hij wil niet meer schrijven, niemand meer zien – behalve zijn jonge vriendin Elizabeth. Taal is zijn machtsmiddel en een van de hoofdthema’s van dit stuk. Maar zonder de warmte van het gevoel komt er een moment dat het woord machteloos wordt. “Augustus” heeft een tragische ondertoon maar is gehuld in de vrolijke smoking van een bitter-geestige komedie.

1987

TSJECHOV (MUSICAL)

Tekst: Dimitri Frenkel Frank
Muziek: Robert Long
Liedteksten: Dimitri Frenkel Frank en Robert Long

Musical over het leven van de schrijver Anton Tsjechov.